Q&A!

Jag tänkte ta ett par minuter och svara på några frågor som har trillat in de senaste dagarna. 
 
Hejsan! Jag ska själv åka på språkresa nästa sommar och är verkligen heeeelt excited, haha! Jag har läst mkt om det här med alkohol, att det blir att många dricker osv, märkte ni av det? Självklart kan man välja vem man umgås med där osv, men jag bara undrar, hehe :) Och, känner ni att ni fick ut något av språkresa? Typ växte som person, blev säkrare i engelskan osv? Hoppas ni inte har ngt emot frågor, men jag tror nog ni tycker det är kul att svara! :D
 
Svar: Hejsan! Det här med alkohol, jag märkte faktiskt inte av det alls. Jag vet att STS har väldigt stränga regler (och EF med, vet inte vilka du ska åka med) och att man får åka hem direkt om de märker att man har druckit. Vet att det var några som fick åka hem från Malta i somras (de åkte med EF). Men jag märkte inte att det var några språkreseelever som drack alls, så det ska nog inte vara några problem med den saken! 
Och om jag fick ut något av språkresan, absolut! Jag kände att jag blev mer independent och även om jag alltid har varit väldigt säker på engelskan så var det roligt att få prata engelska med människor som faktiskt är från england, t.ex värdfamiljen! 
Jag är sååå avundsjuk på dig som fortfarande har hela resan framför dig, det är verkligen helt sjukt roligt och du kommer inte att ångra att du åkte! 

Hej! Jag funderar också på att åka till Torquay kommande sommar.
Min fråga är hur mycket fickpengar man gör av med i just Torquay? :)
(Verkligen jättebra att du har startat en blogg för dela med dig av dina erfarenheter! Tack!)

Svar: Åh, gud vad roligt att du funderar på att åka till Torquay. Torquay är hur mysigt som helst och jag tyckte att de hade väldigt bra shopping! Det är gaaalet billigt och jag går fortfarande runt och tänker "den här tröjan hade varit mycket billigare i Torquay.." när jag shoppar här hemma. Hur mycket pengar man gör av med är otroligt individuellt och det beror ju på hur mycket mat/godis man köper, hur mycket man kläder man köper, och så vidare. Jag gjorde nog av med ca 5000 kronor men jag vet att många i min grupp gjorde av med mycket mer. 
Ta med dig mer än vad du tror du behöver, är mitt tips. 

Det finns även en massa aktiviteter (t.ex vattepark, lasertag, spökrunda i Kent's Cavern osv.)  som man kan åka med på om man vill, och då behöver man lite pengar till det. 

Jag hoppas att du bestämmer dig för att åka till Torquay för jag tycker verkligen att det är helt fantastiskt, and I can't wait to go back there someday.

 
Hamnen i Torquay

Exakt hur mycket pengar gjorde ni av med? Hur mycket fritid fick ni? Hur var maten, var de mycket fisk? Sov alla språkresenärer i samma rum eller sov man t.ex 2 och 2? Vad var höjdpunkten och vad kunde vart bättre? Asbra blogg, läst igenom allt typ många gånger, pga ska till Torquay nästa år :D / Johanna

Svar: Hallådär! Gud vad roligt att höra att du gillar vår blogg, och att du ska till Torquay nästa år. Du kommer ha de tre bästa veckorna någonsin! Pengarfrågan svarade jag ju här över, så tänker inte göra det igen. 

Hur mycket fritid vi fick? Vi fick några timmar om dagen ungefär, men inte särskilt mycket. Skulle gärna ha haft mer! En dag kunde se ut såhär:
9.00 - Activities
13.00-16.00 - School! 
19.00 - Activities. 
Mellan 16.00-19.00 var vi alltså lediga och kunde göra vad vi ville. Eftersom jag bodde så långt bort från Torquay (ca 40-50 minuter med buss) så kunde jag inte göra så mycket på de timmarna. Åkte hem, duschade, åt kvällsmat (de äter kvällsmat mycket tidigare i England är vad vi gör hemma, vi brukade äta runt klockan 5), pratade lite med värdfamiljen och sen var det dags att åka igen. Oftast var jag hemma igen runt klockan 11, och då satt vi och tittade på TV och pratade med värdfamiljen. Ibland fick vi tid att göra vad vi ville istället för activities, så det beror väl lite på vem man har som ledare också tror jag. 

Angående maten, vi fick väldigt mycket pommes, lite ris, och ännu mer pommes. De har väldigt mycket halvfabrikat och lagar nästan ingenting själva. Vi fick fisk en gång, och då var det fish 'n chips. Jag vet att många klagade över maten (antagligen för att de är vana vid hemmalagad mat) men jag tyckte inte att det var några problem alls faktiskt. Till lunch skickar värdfamiljen med en lunchlåda, vi brukade få två frallor, en chokladbit, en frukt (några gånger byttes denna ut mot en doughnut), en chipspåse och några gånger fick vi yoggi (godaste ever!) och vatten. 

Om alla språkreseelever bor i samma rum eller inte är ju upp till värdfamiljen, jag och mina kompisar sov i samma rum och jag tror att det är det vanligaste. Oftast bor man ca 3 eller 4 språkreseelever i samma familj.
I London sov vi två och två i rummen.

Höjdpunken med resan är vääldigt svårt att välja, för allt var så himla bra hela tiden. Det som kunde vara lite bättre är att vi kunde ha fått mer fritid och att vi kunde ha fått lite mer tid i London, men det är nog allt jag kan komma på. 

 

Till er som har orkat läsa igenom hela inlägget, APPLÅDER! Det blev mycket längre än vad jag tänkte, men jag hoppas att det hjälpte iallafall. Om ni har några fler frågor får ni gärna fråga i kommentarsfälten så tar vi upp det i ett inlägg. 

/ Rebecca


Kommentarer
Postat av: Sophia

hej jag ska åka till bournemouth nåsta är på språkresa med sts så jag undrar om du kanske kan länka min språkrese blogg för jag har precis börjat och skulle gärna vilja ha lite fler läsare!:) tack på förhand:)

2012-10-15 @ 21:30:31
URL: http://summerinbournemouth.blogg.se
Postat av: angelica

Tack för att ni svarade! Åhhhh vad jag längtar till min språkresa! Förresten, ni får gärna tipsa om min blogg eftersom jag kommer skriva om min språkresa och kanske att några av era läsare vill läsa fler språkresa bloggar? Kram på er, och hoppas ni hade ett roligt reunionparty om ni var där! :D

Svar: Inga problem, tack för frågan! ;) Det förstår jag, och du har ingen aning om hur avundsjuka jag och Becca är på dig!! Nästan alla vi träffade på återträffen sa något om att dom ville tillbaka till Torquay! Usch, saknar det jättemycket! Det är det värsta med att åka på språkresa ;) Min familj, kompisarna, shoppingen, staden, skolan, hela livet i Torquay helt enkelt.. <3Och tack så mkt, det hade vi verkligen! :D Hoppas du får roligt på din språkresa! :D Jag kommer definitivt fortsätta att kolla din blogg, både för att bli ännu mer avundsjuk och för att den va fin! (:
Rebecca & Ida

2012-10-21 @ 20:46:30
URL: http://angelicabengtsson.blogg.se
Postat av: Felicia

Hej jag ska åka på språkresa nästa år helt ensam, och jag är lite rädd om jag skulle bli utanför. Så jag undrar om ni såg någon som var utanför eller om man får mycket kompisar på en gång :)

Svar: Jag förstår dig, jag var också nervös för att jag inte heller skulle få några! Det tror jag alla var/är. Men ta det bara lugnt, visst man kanske såg någon gå ensam någon gång på stan o shoppa eller nått, men det gjorde jag också och det var inte för att jag inte hade några vänner eller så, utan för att dom kanske precis åkt, skulle hem tidigare, hade annan buss att passa eller så. Eller helt enkelt för att jag ville ha lite egentid. :) Såg inte en enda som inte hade någon kompis, alla verkade ha någon! :)Och man blir ju vän med måånga, dom i sin grupp, klasskompisar, roomies, kompisars kompisar och sånt där! :D Så oroa dig inte, du kommer ha jättekul! (vi är jätteavis på dig!!) //Ida
Rebecca & Ida

2012-10-21 @ 21:52:34
URL: http://brighton2013.devote.se
Postat av: Felicia

Hej jag ska åka på språkresa nästa år helt ensam, och jag är lite rädd om jag skulle bli utanför. Så jag undrar om ni såg någon som var utanför eller om man får mycket kompisar på en gång :)

2012-10-21 @ 21:52:34
URL: http://brighton2013.devote.se
Postat av: Asta

hej! jag ska till torquay nästa år (2013) och undrar hur mycket shopping finns det? asså finns det kända märken eller bara små butiker? vilka var dina fvoriter i torquay? och i Londonresan, fick man shoppa mycket? isf vart nånstans!
tack på förhand! kan inte vänta tills jag åker dit!! :)

Svar: Hej Asta! :) Det fanns väl inte direkt jättemånga butiker som jag kände till innan, var nog faktiskt bara H&M och Primark. Men det gör det ju bara ännu roligare, att komma hem med kläder som ingen annan har! :D En annan affär som var populär var New Look, och Clairés, och såklart The Body Shop! Och så finns det ett Ben & Jerry café! :D
Det blir lätt att man handlar mycket på Primark eftersom det är så himla billigt där, men ett tips är att även handla på lite andra ställen, för kvalitén är tyvärr inte superbra på produkterna därifrån :/
Första kvällen i London hade man bara ungefär ca 2 timmar på sig, och då skulle man äta också, så jag tror det var vad dom flesta gjorde. :)
Dagen efter fick min grupp ca 3-4 timmar tror jag, dock fick några lite mindre, så det varierar. Så jättemycket hann man inte med, men det man ville! :) Fanns ett GIGANTISKT Forever 21 som vi var läänge på ^^ Man fick gå vart man ville i princip, bara man var mer än en och kom tillbaka i tid.
Hahha, usch jag är avis!
Rebecca & Ida

2012-10-22 @ 19:50:57
URL: http://astalitos.blogg.se
Postat av: Asta

OHGUD! ääääälskar new look! och ben&jerry hihi! och ja som du säger det är lätt att man handlar på primark, det är såååå billigt! och den där forever21 i London är farlig, man blir kvar i timmar haha! tack för ditt svar, älskar att du förklarar tydligt och snabbt!

Svar: Haha, och dessutom hade de gratis internetuppkoppling på Ben & Jerry Cafét! Så vi kunde sitta typ 10 pers och stirra på våra mobiler! ^Va bra att du gillade det! :)
Rebecca & Ida

2012-10-31 @ 11:10:31
URL: http://astalitos.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0