Engliiiish

Hejhej! Ida här. Skolan rullar på som vanligt nu och engelska är fortfarande mitt favoritämne. Det har ju länge varit min favorit!
Det var en av anledningarna till att jag ville åka på språkresa. Jag ville få användning av all engelska jag lärde mig! Och visst det kan man ju få här hemma också, typ genom att kolla på youtube-klipp, läsa böcker osv. men jag ville prata det! Inte bara läsa. Verkligen använda det jag lärt mig!
Och jag ville inte ha en vanlig "familjesemester". För när man reser med sin familj så pratar man ju bara svenska med dem och engelska pratar man ju då i princip bara när man beställer mat på restaurang eller köper nått i butiker! Så det var inte själva resan, att få uppleva ett ställe, som lockade i början, utan att få använda det jag språk jag lärde mig i flera timmar i skolan!
 
 
Sen blev jag ju såklart jättepepp på själva resan också, satt och googlade "språkresebloggar" och hur mycket "språkresor"-relaterat som helst och bara dagdrömde om hur kul det skulle vara!
Hahah, kan säga att min familj fick stå ut med rätt mycket tjat både innan och efter vi bokat! ;)
 
Och tur var det att jag tjatade så, så himla roligt som det var! :D Var helt grymt! Och så fick man jättemånga fina kompisar! :D Från alla sorts länder! Börjar jag sakna en människa från resan så kommer jag alltid att tänka på någon annan och så saknar jag den med och så bara fortsätter det, och till slut sitter jag och saknar jättemånga ^^
 



Och man fick ju verkligen prata engelska! Trots att vi var många svenskar i gruppen så var det ju även flera danskar och några finskar och ledarna brukade para in oss i olika grupper och då var vi tvungna att prata engelska. Fick man ju såklart även göra när man skulle prata med folk som inte var svenskar. ;)
Även hemma fick jag prata mycket engelska. Hade kryssat i att jag ville bo som enda svensk (bodde med värdfamiljen, två danskar och en spanjorska) så hemma var det ju ingen som förstod om jag pratade svenska, vilket betydde att jag var tvungen att prata om jag inte ville knipa käft helt ;) Och det skulle aldrig ha gått för en sån pratkvarn som jag ^^
Måste dock poängtera att om ni är oroliga för att välja att bo som enda svensk så kan ju de flesta danskar och norrmän förstå en del av det man säger! (eftersom språkresor är så populärt i Norden så hamnar man nog nästan alltid med minst en nordisk människa! Och finnarna kan ju också förstå eftersom dem läser svenska.)
 Mina danskar hette Rikke och Mathilde och Mathilde och jag kunde prata lite på våra egna språk och förstå varandra (fast man fick ju upprepa och köra teckenspråk ibland ;)) men Rikke hade dock svårare att förstå mig så det varierar ju förstås.

Ett knippe rumskamrater! :) Rikke, Maria och Mathilde! :D (Hahah, tror Mathilde skulle bli arg på mig ifall jag inte sa att hennes hår var nytvättat och oklart ;))
 
Som ni kanske vet så finns det olika kurstyper när man ska åka på språkresa. Jag valde international, då blandas man med utländska i klasserna osv. Finns ju många fler men dem vanligaste är Classic (bara svenskar), International & Intensive (hårdpluggning som gäller). Rekommenderar absolut International! Tror man lär sig mycket mer än om man tar Classic! Dock ska man vara medveten om att ifall man väljer Classic så finns det en chans att man kan bli förflyttad till International! Är det för få som väljer Classic så kan man bli det. Det blev Becca och hennes kompisar Daniella & Lottie. (att dem ens valde classic är ett mysterium för mig, med tanke på att Becca går på IB och allt nu ;))
 
Det var allt jag hade att säga för idag. Hoppas ni orkade läsa allt och tyckte det var något att ha. ;)
Har ni några frågor så är det bara att fråga på!
 
Aaaaaaadiooos! //Ida
 

Kommentarer
Postat av: Ebba

Älskar bilden från discot!! <3 Saknar dannarna som fan!

Svar: hahah jaa! Jaa, snart bara 20 dagar kvar! :D Och vi träffades ju idag ^^ //The photographer ;D
Rebecca & Ida

2012-09-23 @ 19:13:06
URL: http://vitgulstrumpa.tubmlr.com
Postat av: Ebba

Självklart saknar jag er också, men jag ska ju snart träffa er! ^^

2012-09-23 @ 19:14:34
URL: http://vitgulstrumpa.tubmlr.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:


RSS 2.0